vrijdag, maart 29, 2024

Brand Felyx Radarstraat was niet te stoppen; wet en regelgeving ontbreekt

- Advertisement -

Gebrek aan wet- en regelgeving en onverantwoordelijke opslag van accu’s waren de oorzaken van de verwoestende brand bij Felyx aan de Radarstraat. Dit blijkt uit evaluatierapporten van de gemeente en de veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (VRR).

Lees ook: Politie en gemeente doen onderzoek naar brand Felix Scooters

De brand ontstond op de avond van 18 november. Een medewerker zou even voor negen uur net binnen zijn gekomen om accu’s te wisselen als de brand ontstaat. Het personeelslid belt vervolgens de brandweer nog voor het brandsysteem in werking treedt.

De brand ontwikkelt zich hierna ontzettend snel. Twee minuten nadat de Felyx-medewerker de alarmcentrale had gebeld, komt namelijk een tweede melder aan de lijn. Deze meldt dan al dat de vlammen uit het pand slaan.

Zes minuten na de eerste melding arriveert de eerste brandweereenheid en al snel wordt het duidelijk dat er geen redden aan is. Er wordt nog het een en ander aan spullen van naburige bedrijven gered, maar het bedrijfsverzamelgebouw is verloren. Zo’n dertien uur later gaat pas de laatste brandweereenheid weer terug naar de kazerne.

Impact op omgeving

De brand had een grote impact in de omgeving. Een vijftigtal woningen werden ontruimd. Dertig bewoners keren pas de volgende ochtend terug naar hun woningen. Het grootste probleem was de rookontwikkeling met de chemische geur die vrijkwam. Er werd onder andere een NL-alert ingezet, door middel van geluidswagens en met agenten deur tot deur werden bewoners opgeroepen hun huizen te verlaten. Overigens was dit niet verplicht.

Felyx legde veiligheidsadvies naast zich neer

Voor de verwoestende brand van 18 november waren er bij Felyx al meerdere kleine branden geweest. Een scooter vloog buiten door vermoedelijk kortsluiting in de brand, en de andere keer ontstond er brand in een accu in het pand. Deze konden toen op tijd worden geblust.

Na de eerdere branden heeft de veiligheidsregio een bezoek gebracht aan het pand. Daaruit bleek dat accu’s waren opgeslagen in houten stellingen en in de openlucht stonden bij te laden.

De veiligheidsregio adviseerde de eigenaar om brandkasten aan te schaffen en daar de accu’s in te plaatsen. Dit advies werd opgevolgd, maar toen het bedrijf groeide, was er weer onvoldoende ruimte in de brandkasten en ging het bedrijf weer over op de oude manier van accu’s opladen.

Honderden accu’s

In de evaluatierapporten worden wisselende aantallen genoemd als het gaat om de hoeveelheid accu’s die tijdens de brand in het pand lagen. Het is duidelijk dat het om honderden accu’s ging. De schattingen lopen uit van 160 tot 500.

Juist de aanwezigheid van de batterijen maakte dat deze brand zeer moeilijk te blussen was en waarom deze zo snel uitbreidde. Uit foto’s in het rapport blijkt dat de brandkasten met accu’s nog volledig intact waren. Hadden de accu’s in de kasten gezeten, dan was wellicht een volledig verwoestende brand voorkomen.

Gebrek aan regel- en wetgeving

De Veiligheidsregio stelt in het rapport dat zij niet handhavend konden optreden: “Er kan wettelijk nog niets worden afgedwongen, er is simpelweg nog geen regelgeving voor.” Wel wordt er gewerkt aan regelgeving voor de opslag van lithium-ion-batterijen. Deze wetgeving wordt vermoedelijk halverwege dit jaar beschikbaar worden voor gemeenten en bedrijven.

Ook verbeterpunten voor gemeente en VRR

Ook is het optreden van de gemeente en veiligheidsregio geëvalueerd. Zo waren er verschillende verbeterpunten, waaronder de piketdiensten van de gemeente en het kunnen openstellen van het gemeentehuis. Volgens het rapport ligt het aan de flexibiliteit van de betrokken medewerkers dat de opvang alsnog goed is verlopen.

Ook heeft de veiligheidsregio de onvrede over het dekkingsgebied van de NL-Alert bevestigd. Ondanks dat het effectgebied wat zij hadden aangegeven juist was, is dat vermoedelijk toch niet geheel naar wens verlopen. De verantwoordelijkheid van de NL-Alert ligt bij de meldkamer en Rijksoverheid, en zal verder worden geëvalueerd.

Uiteraard zegt de Veiligheidsregio ook verder te onderzoek welke bedrijven in welke panden zitten en welke risico’s dit meebrengt. Door dit inzichtelijk te maken kunnen gebruikers van het pand geadviseerd worden om aanvullende maatregelen te nemen.

 

 

- Advertisement -

Lees verder over dit onderwerp

- Advertisement -

Laatste nieuws

- Advertisement -

Meest gelezen